مبلغی انتخاب کنید :




×
اندروید یعنی آزادی بیشتر، حتی برای سرکوبی انتخاب بقیه؟
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: اندروید یعنی آزادی بیشتر، حتی برای سرکوبی انتخاب بقیه؟

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    509

    اندروید یعنی آزادی بیشتر، حتی برای سرکوبی انتخاب بقیه؟


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    اکثر وبلاگ ها و سایت های مرتبط با فناوری در مطالب مربوط به اپل (و تازگی ها ویندوزفون)، تعداد زیادی نظر دریافت می کنند که در آنها خریداران محصولات اپل (یا نوکیا و مایکروسافت) کوچک شمرده شده اند زیرا انتخابی غیر از اندروید یعنی آزادترین سیستم عامل موبایل (به زعم کاربرانش) را داشته اند.

    ضمن اینکه باید گفت: درست است، اندروید یک پروژه باز-متن است و این مفهوم "بالاترین معنای متصور برای آزادی" در دنیای فناوری است؛ ولی مشکل اینجا نمود پیدا می کند که اکثر افرادی که این جهان بینی را ترویج می کنند، اغلب در حال صحبت درباره "اندروید گوگل" هستند. چرا این یک مشکل است؟ خواهیم گفت.


    قصد، زیر سوال بردن آپشن های بیشتری که اندروید گوگل به کاربرانش اعطا می کند، نیست. اما می خواهیم در یک بحث چالشی دیگر به این اشاره کنیم که حتی اگر اندروید آزادی مطلق هم می بود، با تکیه بر آن نمی شد انتخاب کاربران سایر پلتفرم ها را زیر سوال برد.






    برداشتی اشتباه درباره اندروید شرکتی

    "اندروید گوگل" یک چیز است و "بنیان باز-متن اندروید" یک چیز دیگر، ما در زندگی روزمره با اولی طرف هستیم ولی خب بد نیست که بین این دو تفاوت قائل شویم چون اگر توجیه شما برای عشق به اندروید، باز-متن بودن آن است، پس چطور زیر چتر یک شرکت سیصد میلیاردی قرار گرفته اید؟ دنیای باز-متن که با پول سر و کار ندارد.


    بگذریم و بیاییم به سراغ اندروید گوگل که دوست داشتنی است و بسیاری از ما آن را در زندگی روزمره استفاده می کنیم ولی این تصور که اندروید -آنگونه که ما می شناسیم و استفاده می کنیم- نهایت آزادی است، تصوری عبث است. برای اینکه معنای آزادی برای آدم های مختلف دنیا فرق دارد. آزادی از چه؟ این سوال، مهم است.


    در اصل، چیزی که بسیاری از مردم عادی را به سوی اندروید می کشد لایه سرویس های گوگل است که به آن عادت کرده اند (وارد استدلال قیمت پایین تر محصولات اندرویدی نمی شویم). سرویس های گوگل هم مثل خدمات سایر شرکت ها نظیر اپل و مایکروسافت، تنها وسایلی در دست گوگل برای در اختیار گرفتن بخش بزرگی از تجربه کار با اندروید هستند.


    ما سبک زندگی گوگلی را انتخاب می کنیم زیرا بسیاری از آنچه را که در زندگی تکنولوژیک امروزی نیاز داریم، برای مان انجام می دهد و تازه جنبه های منفی کمی هم دارد. ولی چرا باید دچار این توهم شویم که با انتخاب گوگل نهایت آزادی را داریم طوری که به سرکوب حق انتخاب دیگران منجر شود؟


    قطعا هر یک از ما به عنوان انسان هایی آزاد، آزاد هستیم که گوگل را ترک کنیم و تمام داده های مان را به سرویس های دیگر منتقل نماییم. کار سختی است، ولی نشد ندارد؛ و البته اگر کاربر iOS و ویندوزفون هم باشیم انجام کاری مشابه شدنی است.


    مشکل این فریادهای بلندی که همیشه در رسای "اندروید نهایت آزادی است" شنیده می شود نیز همین ها است. اندروید ربطی به آزادی ندارد، فقط یکی از انتخاب های موجود برای حضور در یکی از اکوسیستم های موبایل است و این خود انتخاب است که موضوع بحث آزادی است، نه پلتفرم. اما، چنانچه اندرویدی هم در کار نبود، باز نفس انتخاب به عنوان نمودی از آزادی انسان پا بر جا بود.


    پس کاربر هر پلتفرمی، در انتخابش یک انسان آزاد است، نه مسخ شده؛ و اساسا خود پلتفرم ربطی به آزادی انسان ها ندارد. پلتفرم مجموعه ای از امکانات است که سلایق مختلف را جلب می کند و اگر خوب به آنها خدمت کند، احترام و وفاداری شان را بر می انگیزد.
    وقتی اپل در سال ۲۰۰۷ آیفون را معرفی کرد، تنها گزینه موجود در بازار نبود. مردم می توانستند به آسانی بلکبری یا ویندوزفون را انتخاب کنند. سیمبیان چطور؟ بله، آن هم یکی از انتخاب های ممکن بود. اپل سهم بازار بزرگی به چنگ آورد زیرا کنترل های مولتی تاچ بهتری داشت و تجربه کاربری راحت تری را در بازار تلفن های هوشمند آن زمان رقم می زد.


    از آن موقع، اندروید توانسته با ارائه محصولات متنوع در سطح تلفن های رده پایین، میان رده و رده بالا، سهم زیادی را از کف اپل و دیگران برباید و اکوسیستم اپلیکیشن های خود را بر روی پلتفرمی با قابلیت های شخصی سازی گسترده، فراخ تر از هر زمان دیگری ارائه کند.


    اندروید، با یک تیر دو نشان را زده. هم توانسته تجربه کاربری آسان را با رابط های کاربری نظیر تاچ ویز برای کاربران کمتر متخصص ارائه کند، و هم از آن سو آپشن های متعددی را که ممکن است کاربران قدرتی تر بخواهند، در اختیار قرار داده.


    البته که با هر شخصی سازی، شما نه تنها خودتان را بیشتر در آغوش گوگل رها می کنید، بلکه در آغوش شرکت های بین المللی دیگری نظیر سامسونگ نیز غلت می خورید. زیرا آنها تجربه ای ویژه را برای شما رقم زده اند و به آن عادت می کنید.


    اما بهتر است مرزی برای فریادهای خود تعیین کنیم، چون بدون آن می شود هر ادعایی را در گوش فلک جار زد و مفهوم "آزادی" را به جایگاهی پایین، تقلیل داد.


    آزادی مشتریان در انتخاب تجلی پیدا می کند، نه در پلتفرم. آنچه در پلتفرم هست، آپشن های مختلف است که سلیقه های متنوعی را جلب می کند.


    فرض کنید که تنها گزینه شما در بازار، اندروید بود. این یعنی "مجبور" به قرار گرفتن زیر سایه مرحمت اپلیکیشن های اندرویدی بودید که البته گستره انتخاب وسیعی از امکانات مختلف را ارائه می کرد، ولی آیا "انتخابی آزاد" هم می بود؟


    وقتی امکانات، اضافی می شوند

    اما برسیم به جای شیرین داستان.



    به خودمان نگاه نکنید، ما گیک هستیم. ما عضوی هر چند رده پایین (من از همه پایین تر) از جامعه نخبگان تکنولوژی هستیم. ولی "نماینده اکثریت کاربران نهایی هر محصول" که نیستیم. بگذارید یک مثال عینی بزنیم.


    همه ما دوستان و فامیلی داریم که نیازمند راهنمایی در زمینه "استفاده از تکنولوژی ها و آپشن های اضافه" یا "رفع مشکلات پیش آمده برای تلفن ها و تبلت های شان به خاطر دستکاری زیاد" هستند.


    انتخاب برتر برای خود ما گیک ها می تواند اندروید باشد، زیرا قادر به یادگیری و استفاده صحیح از آپشن های اضافه آن هستیم، ولی در عین حال بسیاری مواقع پیش می آید که برای عزیزان مان محصولات ساده تر را پیشنهاد می کنیم، چرا؟


    چون دلمان نمی خواهد آنها دستگاه اندرویدی خریده، حین استفاده از آن در بمانند، ربات سبز گازشان بگیرد و مثل زامبی برای حل مشکل دنبال ما بگذارند. ما که نمایندگی پشتیبانی محصول نیستیم!
    ما گیک ها برای فرار از موقعیتی که توصیف شد، بسیاری مواقع خودمان را به کم فهمی می زنیم، در اتوبوس، مترو، میهمانی و ... وانمود می کنیم از کار با تلفن های مدرن سر در نمی آوریم، آن هم فقط برای اینکه حوصله تبدیل شدن به راهنمای بی جیره و مواجب دیگران را نداریم. آخر اگر به همه کمک کنیم، ممکن است مغزمان منفجر شود.


    دیگر برای عده ای محبوب نخواهیم بود؟ دوستان رهای مان می کنند؟ ما را دست کم می گیرند؟ در خانواده تبدیل به موجود فضایی می شویم؟ خب بگذارید بشویم. بهتر از این است که روانی شویم!


    بله، انتهای رنگین کمان "امکانات و گزینه های اضافه" لزوما در یک دشت زیبا فرود نمی آید. هر کسی که با یک دستگاه اندرویدی مشکل داشته به خوبی می داند بهترین منبع برای گرفتن کمک و طلب پشتیبانی، سایر کاربران اندروید هستند. تعداد زیاد انجمن های آنلاین، گواه این ادعا است. بدیهی ساختن یک پلتفرم، کاری است که گوگل هنوز برای انجامش کار زیادی در پیش دارد.


    یک نکته فرعی دیگر هم اینکه گوگل دارد در زمینه پشتیبانی از مشتری بهتر می شود ولی هنوز با مایکروسافت، اپل و حتی آمازون فاصله دارد، و در حالی که آمازون در عمل اندرویدی است، ولی شاخه ای از آن به شمار می رود که روش گوگل و شرکت هایی نظیر سامسونگ را قبول ندارد و با پوسته اختصاصی و فروشگاه اپلیکیشن و محتوا، خانه ای گرم برای مشتریان وفادار خود ساخته.
    در بحث پشتیبانی، اپل همیشه یک سر و گردن بالاتر از دیگران بوده و اگر به اپل استورها رفته باشید این را به خوبی می دانید. آپدیت های همیشگی برای سیستم عامل ها هم که جای خود دارند. مایکروسافت نیز در عرصه نرم افزاری قوی عمل می کند (پس نه پس انتظار داشتی نکند!) و در ضمن، فروشگاه های آن نیز رو به گسترش هستند.



    ولی در دنیای اندروید، هنوز شرکت های سازنده (سامسونگ، اچ تی سی و ...) و خود گوگل جای کار دارند. گوگل خیلی سریع دارد در زمینه پشتیبانی توسط نیروی انسانی پیشرفت می کند ولی نکته این است که هرگز نخواهد توانست کل اکوسیستم را زیر پر و بال بگیرد و شرکت های سخت افزاری در این زمینه باید نقش اصلی را ایفا کنند.


    لایه گوگل، دلیل اصلی وجود اندروید است

    چند قدم جلوتر از پرسش درباره امکانات اضافه و پشتیبانی، تیغ های مشکل اصلی دوباره به پای مان می رود؛ این واقعیت که اندروید به معنای واقعی کلمه آزاد نیست، درست مثل هر پلتفرم دیگری.


    بله، مطمئنا اندروید بیشترین امکان تنظیم و شخصی سازی را در بین پلتفرم های موبایل می دهد ولی برگزیدن آپشن های اینچنینی، یک انتخاب از بین انتخاب های فراوانی است که در بین آنها انتخاب پلتفرمی با رابط کاربری بدیهی تر هم وجود دارد.


    به بیان دیگر، بسیاری مردم آپشن های اندروید را اضافه می دانند و نمی خواهند، یا اگر هم می خواستند، مشغله های زیاد زندگی روزمره اصلا وقتی برای استفاده از آنها باقی نمی گذاشت. کسی نمی تواند این عده از کاربران را به دیده تحقیر بنگرد و انتخاب آزادانه شان را زیر سوال ببرد.


    باید گفت که امکانات زیاد برای شخصی سازی به معنای آزاد و باز بودن یک پلتفرم نیست. امکان افزودن اپلیکیشن های متفرقه (از خارج از فروشگاه گوگل پلی) هم همینطور، یا حتی امکان گزینش اپلیکیشن های جایگزین.


    قطعا اگر بتوانید سورس کد اندروید را برداشته و بر اساسش یک نسخه اختصاصی بسازید، آن وقت آزادترین سیستم عامل موبایل دنیا را دارید ولی از یاد نبرید که فرآیند توسعه اندروید، به هیچ عنوان آزاد نیست؛ هر وقت گوگل بگوید کار تکمیل شده، کد در اختیار دیگران قرار می گیرد، و نه حتی لحظه ای قبل از آن.


    از یاد نبرید که در هر صورت بخش بزرگی از اکوسیستم اندروید از کد مرجع گوگل استفاده می کند و توسعه دهندگان نیز نرم افزارهای خود را برای گرفتن تایید گوگل و دسترسی به گوگل پلی و اپلیکیشن های گوگل، باید از ایست بازرسی این شرکت عبور دهند.


    ضمنا تعداد زیادی از گروه های توسعه اپلیکیشن، به محض رسیدن به مرز خطر سازی برای سرویس های گوگل، توسط این شرکت تصاحب می شوند!
    لایه سرویس های گوگل یک بخش بزرگ از آن چیزی است که ما به نام اندروید می شناسیم، حتی با اینکه واقعا یک بخش طبیعی از بنیان پلتفرم نیست و در اصل شاخه ای گوگلی از پلتفرم اصلی اندروید به حساب می آید.


    بنابراین وقتی شما وارد این اکوسیستم می شوید، در قلمروی مرحمت گوگل هستید که یک شرکت میلیاردر درست مثل آنهای دیگر است با طمع کسب ثروت بیشتر. شاید شما با گذاشتن داده های خود نزد گوگل مشکلی نداشته باشید ولی خوب می دانید که درست به همین دلیل (قرار دادن داده ها نزد گوگل) به آن پناه برده اید!


    روش تجاری گوگل، خود دلیلی عالی است برای اینکه داده ها و هویت شما را میزبانی کند، ولی این تصور که حضور در دنیای گوگل به معنای "پریدن در دامان آزادی مطلق و باز-متن" است، کاملا زیاده روی و حتی خطرناک است.


    گوگل تا جایی که برخی از محصولاتش قادر به ریشه دواندن در خاک باز-متن باشند (حتی اگر به این روش توسعه نیافته باشند)، به اصول اخلاقی این مرام تعهد دارد ولی شما به محض برگزیدن دنیای اندروید (شاخه گوگل) برای زندگی، انتخاب کرده اید که تجربه کاربری تان را به دستان گوگل و البته سامسونگ یا اچ تی سی، ال جی، سونی یا ... بسپارید.


    اگر یک کاربر قدرتی هستید، اغلب می توانید دستگاه خود را روت کرده و این تجربه را از چنگال گوگل خارج کنید، ولی اکثر کاربران عادی علاقه ای به روت کردن ندارند.


    در دنیای اندروید گوگل، کاربر جای بیشتری برای جولان دادن و استفاده از لانچرها و تم های مختلف دارد، ولی همچنان، این فقط یک انتخاب در بین انتخاب های دیگر در دنیای بسته گوگل است. چرا؟


    زیرا چنانچه گوگل در زمینه تجربه استفاده از سرویس های خود چیزی را تغییر دهد شما خیلی ساده مجبور هستید آن را بپذیرید. اگر گوگل تصمیم بگیرد سرویسی را حذف کند، کاری از دست تان بر می آید؟ فقط می توانید دنبال جایگزین بگردید و احتمالا باز هم در چهارچوب اندروید باقی خواهید ماند.


    زیاد معقول نیست که روی گزینه روت کردن دستگاه های اندرویدی به عنوان یک مزیت نسبت به سایر پلتفرم ها انگشت بفشاریم، زیرا کاربران iOS نیز گزینه جیلبریک را دارند. بنابراین این سطح از شخصی سازی توسط کاربران قدرتی، دارایی ارزشمندی برای گوگل نیست. خیلی ها اصلا به آن فکر هم نمی کنند.


    جمع بندی

    اندروید در شکل تئوریک و خالصش معادل آزادی واقعی و حق انتخاب نامحدود است. ولی تئوری در دنیای واقعی چندان کمکی به کسی نمی کند زیرا اکثر مردم به اندروید باز-متن دسترسی ندارند، بلکه در بهترین حالت از اندروید خالص گوگل -بر روی نکسوس ها- استفاده می کنند.


    در دنیای واقعی اگر بهترین پشتیبانی از مشتری را می خواهید، به احتمال زیاد اندروید بهترین گزینه نیست. اگر بدیهی ترین رابط کاربری را می خواهید، چند ده کیلومتری در جاده اشتباهی پدال زده اید. اگر دنبال اپلیکیشن های پروداکتیویتی خاصی مثل OmniFocus می گردید، در اندروید یافت می نشود. اگر دنبال بهترین یکپارچگی با سرویس های مایکروسافت می گردید، اندروید جواب شما نیست.


    پس اندروید هم محدودیت هایی دارد.


    اندروید یک قاچ بزرگ از آزادی در انتخاب است، زیرا بیشتر آپشن های انتخابی را که دیگر پلتفرم ها ندارند در اختیار بازار قرار می دهد. ولی در عمل وقتی پای سرویس های اصلی به میان بیاید، گوگل نیز به نوعی بسته است و اندروید یک وسیله برای وابسته کردن شما به سرویس های آن به شمار می رود.


    بسته بودن لایه گوگلی اندروید، مثل بسته بودن لایه اپلی آیفون و بسته بودن لایه مایکروسافتی ویندوزفون است. در این میان بسیاری از مشتریان، ویژگی های ذاتی اندروید را در رقبای آن هم یافته و پسندیده اند، پس انتخاب شان چیزی غیر از اندروید شده.


    واقعیت این است که آن عده از مردم، حق انتخاب های بیشتر -یا اضافه تر-ی را که گوگل در اندروید ارائه کرده، رد نموده و نخواسته اند، حتی وقتی که با سخت افزار عالی سامسونگ، اچ تی سی یا سایرین (و یا دیگر بهینه سازی های شرکت ها) ترکیب شده باشد.


    انتخاب انتخاب است، و داشتن آپشن هایی غیر از اندروید به میزان آزادی کل کاربران در سطح دنیا اضافه می کند. وجود iOS و ویندوز فون به زبان خیلی ساده، یعنی بالا رفتن سطح آزادی مصرف کننده و انتخاب های بیشتر، زیرا عده ای از مردم علاقه ای به اینکه اندروید و آپشن های اضافه اش را انتخاب کنند، ندارند.


    اینکه مطلب حاضر درباره اندروید نوشته شده، تنها به این دلیل است که پر کاربر ترین پلتفرم این روزها در دنیای موبایل است و کاربرانش دیدی از بالا به کاربران سایر پلتفرم ها دارند. تمام کاربران سایر سیستم عامل ها هم باید بدانند که کاربران اندروید با انتخاب آزادانه به این پلتفرم روی آورده اند و نمی شود به خاطر انتخاب، کسی را زیر سوال برد.


    (پی نوشت: این مطلب فقط برگرفته از چهارچوب کلی منبع اصلی است و متن به طور سنگینی برای مخاطب بومی سازی شده.)



    منبع : [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]





    ویرایش توسط Corleone : Thursday 31 October 13 در ساعت 11:24

    انان كه با افكاري پاك و فطرتي زيبا در قلب ديگران جاي دارند را هرگز هراسي از فراموشي نيست چرا كه جاودانند


    * * کوروش بزرگ * *



    3 کاربر پست Mojtaba عزیز را پسندیده اند .



  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •