مبلغی انتخاب کنید :




×
دنیای باورنکردنی فرمول یک - قسمت چهارم: بدنه اتومبیلها
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: دنیای باورنکردنی فرمول یک - قسمت چهارم: بدنه اتومبیلها

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    509

    دنیای باورنکردنی فرمول یک - قسمت چهارم: بدنه اتومبیلها

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]





    مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک، از بزرگترین رویداد‌های ورزشی، مهندسی و سرگرمی در جهان به شمار می روند. هر دو هفته یک بار، به طور متوسط بیش از ۱۲۰۰۰۰ نفر از نزدیک، و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از طریق گیرنده های تلوزیون خود شاهد این مسابقات هستند. هر جا این همه انسان وجود دارد، سر و کله شرکتهای بزرگ نیز پیدا خواهد شد.

    حامیان مالی فرمول یک برای حضور همیشگی در جلوی چشم مردم و معرفی برند خود در مکانهای شیک و معتبری نظیر مسابقات فرمول یک، صد‌ها میلیون دلار خرج می کنند. رانندگان فرمول یک از جمله مشهورترین ورزشکاران و ستارگان جهان هستند. و بسیاری از طرفداران و هواداران سرسخت مسابقات، هر دو هفته یکبار به تماشای رقابت آنان می نشینند.

    دیدن رقابت‌های ورزشی و عملکرد ستارگان در هر مسابقه ورزشی جذاب و دیدنی است. اما قسمتی از هیجان این مسابقات نیز مدیون مهندسی و فن‌آوری اعجاب‌انگیز این رشته است که بی شک در اوج توانایی بشری قرار دارد. در مجموعه ده قسمتی «دنیای باورنکردنی فرمول یک» در پی آن هستیم که جنبه های مختلف این رویداد مهیج را با شما در میان بگذاریم.



    قسمت‌های مختلف این مجموعه عبارتند از:
    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ][فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ][فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ][فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]• قسمت چهارم: بدنه اتومبیل‌ها
    • قسمت پنجم: ترمز و تایر اتومبیل فرمول یک
    • قسمت ششم: پیست مسابقه
    • قسمت هفتم: رانندگان و تیم‌ها
    • قسمت هشتم: بهترین رانندگان
    • قسمت نهم: تصادفات و ایمنی
    • قسمت دهم: اینفوگرافیک ها و تصاویر


    بدنه و آیرودینامیک


    شاسی اتومبیلهای فرمول یک را می توان یکی از معجزات مهندسی محسوب کرد. این سازه که اسکلت اصلی وسیله را تشکیل می‌دهد تنها ۳۵ کیلوگرم وزن دارد و تقریباً تمامی عناصری که بارهای مختلف فیزیکی را تحمل می‌کنند به آن متصل هستند.

    بنابراین این سازه باید نیروهای بسیار قابل توجهی را در تمامی جهات تحمل کند. برای این منظور شاسی باید صُلبیّت زیادی داشته باشد. به این شاسی، در اصطلاح وان حمام گفته می شود.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    تصویری از یک وان حمام فرمول یک

    برای آنکه از میزان زمانی که صرف ساخت شاسی می‌شود، اطلاع حاصل کنید، باید گفت که برای طراحی و ساخت شاسی اتومبیل فرمول یک بی ام و مجموعاً بیش از ۵۰۰ هزار نفر-ساعت صرف شده است. دو روز زمان لازم است تا تجهیزات اتومبیل بر روی این شاسی به صورتی نصب شود که اتومبیل کامل شود.

    طراحی آیرودینامیک و اعمال نیروی رو به پایین در اتومبیلهای فرمول یک اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال باید گفت که هواپیماهای کوچک در سرعتهایی پایین تر از سرعت اتومبیلهای فرمول یک از زمین برمی خیزند یا اصطلاحا تیک آف می‌کنند. بدون نیروی رو به پایین، کنترل این اتومبیلها در سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از دست خواهد رفت. حال آنکه سرعت در مسابقات فرمول یک تا بیش از دو برابر این مقدار افزایش می‌یابد.

    بال اتومبیل فرمول یک کاملاً برعکس بالهای هواپیما عمل می‌کند، یعنی به جای این که آن را به پرواز درآورد، با وارد آوردن نیروی رو به پایین، اتومبیل را به شدت به زمین می‌چسباند. این عمل سبب می‌شود که گردش در قوسهای تند و تیز، با سرعت‌های بالاتر و ریسک واژگونی کمتر انجام‌پذیر باشد.


    مقدار نیروی رو به پایین تولید شده در سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت به اندازه وزن خود وسیله نقلیه است. این بدان معنی است که در تئوری اتومبیل فرمول یک می‌تواند در سرعتهای بالاتر از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت روی سقف یک تونل بدون سقوط کردن حرکت کند.

    فضای داخل کابین راننده به حدی تنگ است که برای نشستن و برخواستن راننده باید فرمان وسیله از جای خود خارج شود. دنده ها از طریق پدالهای پشت فرمان تعویض می شود، کلاچ نیز روی فرمان و زیر پدال دنده ها قرار دارد.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    تنگی فضای در نظر گرفته شده برای راننده در این عکس مشهود است

    آیرودینامیک عالی اتومبیلها یکی از مولفه های اصلی موفقیت تیم‌ها به شمار می‌رود. این مسئله باعث شده که برخی از تیمها تا بیش از صد نفر مهندس طراحی آیرودینامیک وسیله را استخدام کنند. بسیاری از طرحهای این مهندسان با هدف کاهش چند هزارم ثانیه‌ای زمان هر دور ارائه می‌شود که می‌تواند در نتایج نهایی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.


    به مقاومت هوایی که اتومبیل در حین حرکت مواجه می‌شود، درگ (drag) گفته می‌شود. هدف از طراحی های جدید بدنه و قطعات کاهش نیروی درگ (drag) و افزایش نیروی رو به پایین و بهسازی رفتار اتومبیل در هنگام شکافتن هوا است. همه قطعات جدید ابتدا در تونل باد آزمایش می‌شوند و در صورتی که مهندسان استفاده از آن‌ را مناسب تشخیص دهند، برای آزمایشات میدانی در اتومبیلهای تست نصب می‌شوند.

    بال جلو مولفه اصلی آیرودینامیک اتومبیل فرمول یک را تشکیل می‌دهد. جریان هوا ابتدا به بال جلو برخورد می‌کند و با این برخورد الگوی حرکت آن در طول بدنه مشخص می‌شود. زمانی که جریان هوا به بال عقب می‌رسد از سرعت آن تا ۳۰ درصد کاسته شده است.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    تصویر بال جلوی اتومبیل بی ام و

    قوانین فرمول یک سعی می‌کنند برای بالا بردن ایمنی تا حد امکان از نیروی رو به پایین تولیدی بکاهند. این مسئله پیچیدگی طراحی‌ها را افزایش می‌دهد. چرا که مهندسان سعی می‌کنند با دور زدن قوانین باز هم نیروی رو به پایین را افزایش دهند. برآوردها حاکی از آن است که افزایش ده درصدی نیروی رو به پایین به منزله کاهش یک ثانیه‌ای در زمان هر لپ است.

    به قسمتی از پشت بدنه که هوای زیر خودرو از آن عبور می‌کند دی‌فیوزر (diffuser) اطلاق می‌شود که به معنی منتشر کننده یا پخش کننده است. طراحی دی‌فیوزر‌ها در عملکرد نهایی خودرو بسیار مهم است، چرا که کنترل سرعت جریان هوای خروجی توسط آن انجام می‌شود. هر چه سرعت خروجی بیشتر باشد، فشار هوای زیر اتومبیل کمتر شده و نیروی رو به پایین بیشتری تولید خواهد شد.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    نحوه عملکرد پخش‌کننده

    نوع پیست و وضعیت آب و هوایی تعیین کننده میزان چسبندگی لازم وسیله به زمین است. در هوای بارانی باید نسبت به هوای صاف نیروی رو به پایین بیشتری تولید شود تا کاهش چسبندگی ناشی از وجود آب در سطح روسازی جبران شود.

    شاسی یا قاب اصلی وسیله بسیار مستحکم است و از بیش از هزار قطعه تشکیل شده است. مطالح بکار رفته عموما از جنس کولار، فیبر کربن و فلز هستند. بالچه‌های جلو می‌توانند تا ۵۰۰ کیلوگرم، معادل ۶ انسان معمولی، نیروی رو به پایین را تحمل کنند. سیستم تعلیق جلویی فرمول یک آنقدر قوی است که می‌تواند تا دو تن فشار را تحمل کند. به عبارت دیگر فیبرهای کربنی که تایرها را به بدنه متصل می‌کنند می‌توانند وزن دو گاو را بدون شکستن تحمل کنند.

    در ادامه این قسمت، اینفوگرافیکی آورده شده که سیر تکامل شکل بدنه در اتومبیل‌های مک لارن را نشان می دهد.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    تصویری زیبا از نمای پشتی اتومبیل مک لارن مرسدس‌بنز

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    سیر تکامل اتومبیلهای مک لارن از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۸



    منبع :
    f1fanatic Wikipedia f1pulse formula1 formula1-dictionary Narenji






    ویرایش توسط Mojtaba : Friday 27 September 13 در ساعت 12:51

    انان كه با افكاري پاك و فطرتي زيبا در قلب ديگران جاي دارند را هرگز هراسي از فراموشي نيست چرا كه جاودانند


    * * کوروش بزرگ * *




  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •