طی هفته هایی که گذشت نام Valve و استیم را بسیار شنیدیم، کمپانی آمریکایی جاه طلبی که بیشتر با نام Half Life، پورتال و یا Counter-Strike شناخته می شود. رشد روز افزون استیم چه در سراسر جهان و چه در میان گیمرهای ایرانی غیر قابل انکار است و با عرضه سیستم عامل مخصوص بازی و همچنین قدرت گرفتن دوباره پلتفرم PC انتظار می رود از این پس لازم باشد بیشتر در مورد استیم بدانیم.
هفته پیش با مقدمه ای از سال های ابتدایی استیم، مجموعه مقالاتی را کلید زدیم که در روزهای آینده بیشتر وارد عمق آن خواهیم شد. در ادامه این مطلب وارد دوران اصلی فعالیت Steam در سال های 2008 تا به امروز می شویم و مروری کوتاه بر ویژگی های اصلی استیم و زمان معرفی هر یک خواهیم داشت تا در فرصتی مناسب تر مفصلا پیرامون آن ها صحبت کنیم.
پوسته قدیمی استیم - پیش از عرضه آپدیت 2010SteamWorks شروعی طوفانی برای استیم و Valve بود. والو با عرضه این API رایگان برای بازی سازها، کار را برای همه راحت تر کرد. دیگر نیازی به برقراری ارتباط بلند مدت با والو و تغییرات گسترده در سیستم نبود تا یک بازی بتواند از تمام ویژگی های استیم استفاده کند. SteamWorks به نوعی یک ابزار رایگان بود که در اختیار بازی سازان علاقمند قرار می گرفت تا بتوانند بازی شان را با تمام ویژگی های استیم هماهنگ کنند.
به عبارت دیگر، یک ابزار ساده برای پورت کامل بازی روی استیم. البته شاید کلمه "پورت" واژه درستی نباشد، اما تمامی امکانات این نرم افزار را توضیح می دهد. عرضه این نرم افزار و همچنین آمار فروش نسبتا خوب دیجیتالی بازی ها سبب شد امتحان این پلتفرم با حداقل هزینه ها ضرری نداشته باشد، یا همان تعبیر "سنگ مفت، گنجشک مفت" خودمان را تداعی کند.
سیستم MatchMaking در کنار SteamWorks عرضه شد و به بازی های دارای بخش چند نفره کمک می کرد تا در فضایی امن برگزار شوند، چیزی که نمونه پیشرفته آن را اکنون در بازی هایی چون دوتا 2، Counter-Strike: Global Offensive و Team Fortress 2 می بینیم. VAC یا Valve Anti-Cheat یکی از مواردی بود که SteamWorks و MatchMaking از آن بهره می بردند.
سیستمی که امروزه به عنوان VAC می شناسیم، نمونه پیشرفته همان چند سال پیش است که پیشرفت های قابل توجهی در همه ابعاد خلق یک تجربه سالم آنلاین فراهم کرده که در بازی های مختلف به شکلی متفاوت اجرا می شود. سیستم VAC بسیار گسترده است و در یکی از همین مجموعه مقالات مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما در ادامه اشاراتی اولیه به آن خواهیم داشت.
برای مثال در کانتر استرایک می توانید بازیکنی که در تیم شما قرار دارد و بازی را رها می کند را از بازی Kick کنید و به جای آن از یک بازیکن که توسط هوش مصنوعی کنترل می شود بهره ببرید که پس از کشته شدن خودتان می توانید او را کنترل کنید.
سیستم ضد تقلب، هکرها و متقلبینی که از انواع و اقسام برنامه های مضر استفاده می کنند تا در بازی برتری خاصی به دیگران داشته باشند را شناسایی می کند اما در صورتی که این موارد توسط سیستم شناسایی نشود و شما به یک بازیکن مشکوک شوید، با استفاده از سیستم "گزارش" می توانید خطای مشاهده شده را برای Valve ارسال کنید تا در صورت لزوم بررسی شود.
(نویل و لمباردی)
Doug Lombardi، مدیر بخش بازاریابی والو، در سال 2008 در حاشیه کنفرانس خبری الکترونیک آرتز یک مصاحبه طولانی با جیمز لی داشت. لی از او پرسید که چگونه تمامی کارهای این شرکت تنها توسط 160 نفر انجام می شود و این امر چطور ممکن شده؟ لمباردی چنین پاسخ داد:
"فلسفه ما –در واقع فلسفه و نگاه Gabe که به کل تیم تابانده و به اشتراک گذاشته شده- این است که هر کسی را که استخدام می کنیم در مقام و جایگاه پیشین خود باید بهترین بوده باشد. این افراد قبلا در یک جایی رهبری می کرده اند یا قبل از اینکه به سراغ ما بیایند رئیس یا مدیر بخش خودشان بوده اند.پس از آنکه تعداد زیادی بازی برای سیستم آنلاین والو منتشر شد، وجود سیستم ابری حداقل برای سیو بازی ها تقریبا امری واجب بود که سال 2009 راه اندازی شد. با راه اندازی سیستم ذخیره ابری، کم کم سیوها و تصاویر کاربران هم به پروفایل های شان منتقل شد و بیش از هر چیزی، UI استیم نیاز به تغییرات گسترده پیدا کرد. استیم پس از آپدیت بزرگ سال 2010 کم کم وارد دوران اصلی خودش شد.
فکر می کنم با چند آدم رده بالا بتوان بسیار با کیفیت تر از یک مشت آدم متوسط عمل کرد. معتقدم به همین دلیل است که کارهای ما به راحتی پیش می رود. علاوه بر آن زمان زیادی برای انجام کارهای جانبی نمی گذاریم. ما مایل هستیم که، می دانید… این بچه ها شاکله تیم استیم هستند. پس [می گوییم] بتازید تا وقتی استیم عالی شود. بتازید!"
استیم وورکشاپ، سرور ترجمه استیم، Big Picture Mode، گرین لایت و بسیاری دیگر از سرویس ها تنها طی 2-3 سال اخیر راه افتادند و یک جهش فوق العاده بزرگ برای استیم ایجاد کردند. به حدی که تعداد یوزرهای فعال از 10 میلیون به 65 میلیون رسید و تعداد کل یوزرها از 25 الی 30 میلیون به عددی حدود 130 میلیون نزدیک شد.
گام بزرگ بعدی یک کنسول مستقل بود. گمانه زنی ها از سال 2011 شروع شد و اولین نشانه ها سال 2012 خودی نشان دادند. والو واقعا به دنبال ساخت یک پلتفرم جداگانه است اما نه یک کنسول بازی، بلکه یک PC آماده و ارتقا یافته که توانایی های خاصی دارد.
سال 2013 فرارسید و به وضوح سخن گفتن از سیستم عامل استیم، استیم ماشین و استیم کنترلر شروع شد. ماه پیش استیم هر 3 مورد بالا را نمایش داد و هفته گذشته هم استیم ماشین ساخته خود را که قرار است برای 300 بتا تستر ارسال شود را رونمایی کرد. پیش از اینکه بیشتر در مورد استیم ماشین بدانیم، در مقالات بعدی به این موضوع که استیم چیست، چه توانایی هایی دارد و چگونه می توان با آن کار کرد خواهیم پرداخت.
منبع : Narenji
موضوعات مشابه:
- Windows Server 2008 R2 SP1 AIO July 2013 x64 ویندوز سرور 2008
- Microsoft Office 2013 Professional Plus VL September 2013 آفیس 2013
- Office 2013 Persian Language Interface Pack - فارسی ساز محیط آفیس 2013
- اچ پی و رونمایی از طراحی لپ تاپ های دو سری انوی و پاویلیون برای سال 2013 | HP redesigns Envy and Pavilion laptops for 2013, including one with a 3200
بوک مارک ها