مبلغی انتخاب کنید :




×
[guide] راهنمای طبقه بندی نرم افزار ها
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: [guide] راهنمای طبقه بندی نرم افزار ها

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    April 2014
    عنوان کاربر
    مدیرانجمن
    شماره عضويت
    120401
    محل سکونت
    کی میگه ما تو ایران "زندگی" می کنیم!!!
    نوشته ها
    1,198
    می پسندم
    1,400
    سپاس از شما
    1,792 بار در 933 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-GalaxyTab-P1000
    موبايل
    Nokia-5320-XpressMusic
    میزان اعتبار کاربر
    9,800 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    5800 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    198

    Light [guide] راهنمای طبقه بندی نرم افزار ها

    نرم افزار آزاد (Free Software) :
    نرم افزاري است که به هر فردي اجازه استفاده ، کپي ، توزيع ، خواه لفظ به لفظ و خواه با اعمال تغييرات و نيز رايگان يا با پرداخت هزينه را مي دهد . در واقع همه اين امکانات مستلزم دسترسي به کد منبع است . توليد کنندگان و افراد علاقه مند در اين حوزه معتقدند که اگر کد منبع نرم افزاري در دسترس نباشد ، نرم افزار آزاد نيست . نرم افزارهاي آزاد اغلب قابل اطمينان تر از نرم افزارهاي غير آزاد هستند .

    نرم افزار کد باز (Open Source) :
    اصطلاح کد باز توسط بعضي افراد به همان معناي نرم افزار آزاد ، با اندکي تفاوت ، به کار مي رود . در هر صورت اين نرم افزارها مجوزهايي مي پذيرند که محدوديت هايي روي آنها ايجاد مي کند .

    نرم افزار Public Domain :
    اين نوع نرم افزارها ، نرم افزارهايي هستند که در اصطلاح copyright شده نيست . اگر کد منبع در دسترس نباشد ، حالت خاصي از نرم افزارهاي آزاد غير copyleft پيش مي آيد . به اين معني که ممکن است برخي از نگارش هاي تغيير يافته آن به هيچ وجه آزاد نباشند .

    نرم افزار CopyLefted :
    نرم افزار CopyLefted ، نرم افزار آزادي است که شرايط توزيع آن به گونه اي مي باشد که افرادي که بخواهند آن را مجددا توزيع نمايند ، نمي توانند هيچ گونه محدوديت جديدي ، هنگام توزيع مجدد و يا تغيير نرم افزار روي آن اعمال کنند ، به اين معني که هر نسخه نرم افزار ، حتي اگر تغيير يافته ، بايد آزاد باشد .

    نرم افزار Non-copylefted :
    نرم افزار آزاد Non-copylefted ، بر خلاف Copylefted ، اجازه توزيع مجدد ، تغيير و نيز اضافه کردن محدوديتهاي جديد را به کاربر مي دهد . اگر نرم افزاري آزاد باشد اما Copylefted نباشد ، ممکن است برخي از نسخه ها يا نگارش هاي تغيير يافته آن به هيچ وجه آزاد نباشد .

    نرم افزار GPL-covered :
    GNU GPL يکي از مجموعه مجوزها ، براي يک برنامه Copylefted ، با شرايط توزيع خاص مي باشد .

    نرم افزار نيمه آزاد (Semi free) :
    نرم افزار نيمه آزاد ، نرم افزاري است که آزاد نيست ، اما همراه به اجازه ها و دسترسي هاي خاص ، جهت استفاده ، نسخه برداري ، توزيع و تغيير با اهداف غير انتفاعي ، توليد مي شود . PGP يکي از نمونه هاي اين نرم افزارها مي باشد .

    نرم افزار خصوصي (Private software) :
    نرم افزارهايي هستند که براي يک کاربر خاص ، عموما يک موسسه يا شرکت ، توليد مي شوند . آن کاربر ، آن را براي شخص خود نگه مي دارد ، از آن ني استفاده مي کند و آن را بطور عمومي ، خواه با کد منبع و خواه به فرم دودويي ، منتشر مي کند .

    نرم افزار اختصاصي (Propietary software) :
    نرم افزار اختصاصي ، نرم افزاري است که نه آزاد است و نه نيمه آزاد . استفاده از آن ، توزيع مجدد آن يا تغيير آن ممنوع مي باشد ، يا به کسب اجازه نياز دارد و يا محدوديت هاي اعمالي روي آن ، آنقدر زياد است که عملا نمي توان آزادانه ، با آن کاري انجام داد .

    Freeware ها :
    اصطلاح Freeware تعريف روشن و قابل قبولي ندارد . اما بطور معمول ، براي بسته هاي نرم افزاري مي باشد که اجازه توزيع مجدد ، اما بدون اعمال تغييرات ، را مي دهند . در ضمن کد منبع آنها نيز در دسترس نمي باشد . اين بسته ها آزاد نيستند ، در نتيجه نبايد اصطلاح freeware را به جاي free software به کار برد .

    Shareware ها :
    shareware نرم افزاري است که به افراد امکان توزيع محدد نسخه ها را مي دهد ، اما اظهار مي دارد اگر فردي بخواهد به استفاده از نسخه ها ادامه دهد ، لازم است هزينه اي به عنوان حق مجوز بپردازد . اين نوع نرم افزار آزاد نيست ، حتي نيمه آزاد هم نيست . به اين دليل که اولا کد منبع آن در دسترس نيست از اين رو نمي توان برنامه را تغيير داد ، ثانيا امکان ايجاد يک نسخه و نصب آن را بدون پرداخت حق مجوز ، به کاربر و حتي به افراد سفارش دهنده در فعاليت هاي غير انتفاعي ، نمي دهند .

    نرم افزار تجاري (Commercial software) :
    نرم افزار تجاري ، نرم افزاري است که توسط يک مرکز تجاري ، با هدف کسب پول از فروش و استفاده نرم افزار ، توليد مي شود . نرم افزارهاي تجاري و اختصاصي ، يکي نيستند . اغلب نرم افزارهاي تجاري ، اختصاصي نيز مي باشند . اما نرم افزارهاي آزاد تجاري و نرم افزارهاي غير آزاد غير تجاري نيز وجود دارند . به عنوان مثال ، ابزار GNU Ada هميشه تحت مجوز GNU GPL توزيع مي شود و هر نسخه از آن نرم افزار ، آزاد مي باشد ، اما توليد کنندگان آن قراردادهاي پشتيباني را مي فروشند .

    منبع : [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط shakibamoshiri : Monday 13 October 14 در ساعت 13:27

    2 کاربر پست shakibamoshiri عزیز را پسندیده اند .



  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •