مبلغی انتخاب کنید :




×
معرفی و مقایسه ۲ نرم افزار برتر مدیاسنتر خانگی : Plex یا XBMC؟‎
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: معرفی و مقایسه ۲ نرم افزار برتر مدیاسنتر خانگی : Plex یا XBMC؟‎

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    509

    معرفی و مقایسه ۲ نرم افزار برتر مدیاسنتر خانگی : Plex یا XBMC؟‎







    اگر شما هم از گیک های اهل راه اندازی مرکز سرگرمی خانگی با کامپیوتر خود هستید، حتما با دو نرم افزار برتر مدیاسنتر خانگی یعنی XBMC و Plex آشنایی دارید. اما شاید در انتخاب به مشکل بر خورده و به جواب نرسیده باشید. رسیدن به انتخاب نهایی نیازمند نصب هر دو نرم افزار و تست آنها است که اینها نیز هزینه بر و زمان بر هستند.

    در این مقاله سعی می کنیم این ۲ نرم افزارِ راه اندازی مدیاسنتر خانگی را از جهات مختلف با هم مقایسه کنیم تا برای انتخاب مدیاسنتر مورد علاقه شما راهنمایی مناسب باشد.

    البته اگر هم به کلی با این مقوله آشنا نیستید، نگران نباشید. این مقاله جهت آشنایی شما با این موضوع است و در مقالات آینده به طور کامل نحوه راه اندازی این مدیاسنترهای جذاب و کارآمد را شرح خواهیم داد.



    منظور از مدیاسنتر خانگی چیست؟

    مدیا سنتر خانگی یا HTPC (مخفف عبارت Home Theater PC) یک سیستم پخش خانگی است با نصب یک نرم افزار روی کامپیوتر شما پیاده سازی و اجرا می شود. آنگاه از طریق آن می توان به یک سیستم پخش کامل و با قابلیت های بسیار دسترسی داشت. امکاناتی مانند پخش موسیقی، فیلم، تصاویر و حتی مرور در اینترنت و کانال های ویدئویی، دانلود تورنت و... که همگی با هم در دسترس شما خواهند بود.

    همچنین می توان با استفاده از سیستم پخش Stream (پخش زنده) از طریق دستگاه ها و گجت های دیگر اقدام به پخش مدیا به صورت بیسیم در کامپیوتر مرکزی کرد. به عبارتی کامپیوتر شما تبدیل به یک پخش کننده قوی و با امکانات بسیار زیاد می شود. تنها کافی است کامپیوتر شما به سینمای خانگی هم متصل شده باشد تا لذت کار با این مدیاسنتر را دو چندان تجربه کنید.

    اما اجازه دهید در این مرحله فعلا مقایسه ای داشته باشیم بین این ۲ نرم افزار مهم راه اندازه مدیا سنتر تا در آینده با شیوه راه اندازی این مدیاسنتر بیشتر آشنا شویم.
    همان طور که در مقدمه گفتیم این ۲ نرم افزار از برترین برنامه های راه اندازی مدیاسنتر خانگی هستند. هر دو قابلیت های منحصر به فرد و مشابهی با یکدیگر دارند. یک نکته جالب در تاریخچه این نرم افزارها وجود دارد. هر دو از جمله نرم افزارهای بازمتن (Open Source) هستند و همچنین Plex از هسته XBMC استفاده می کند.

    نرم افزار Plex از ابتدا تغییر آنچنانی نکرده و تمرکز خود را در قدرت، داشتن ویژگی های غنی و راحتی کار گذارده است. پلتفرم این نرم افزار به قدری ساده است که هر کسی به راحتی می تواند آن را راه اندازی کند. در سوی دیگر XBMC را داریم که هدف خود را بر پایه شخصی سازی های بسیار بنا کرده است.

    به طور خلاصه Plex نرم افزاری ساده ولی محدود و در مقابل XBMC سخت تر و با شخصی سازی تقریبا نامحدود می باشد. هر دوی نرم افزارها دارای نقاط قوت و ضعف هایی هستند. در ادامه به بررسی بیشتر این ۲ نرم افزار می پردازیم تا در نهایت شما به انتخاب خود برسید.


    سیستم عامل و پشتیبانی از دستگاه ها

    شاید انتخاب شما بین ۲ نرم افزار Plex و XBMC به پشتیبانی آنها در سیستم عامل های مختلف و گجت های تان بستگی داشته باشد. خوشبختانه هر دو در بیشتر سیستم عامل ها اجرا می شوند. اما محدودیت هایی هم دارند:

    • ویندوز : هردو بدون هیچ مشکلی اجرا می شوند. Plex دارای اپلیکیشن مخصوص Windows 8 هم هست.
    • مکینتاش : هردو بدون مشکل اجرا می شوند.
    • لینوکس : شما می توانید XBMC را از طریق اکثر مخازن دانلود و روی بیشتر لینوکس ها با موفقیت نصب کنید. یا اینکه XBMCubuntu را نصب کنید که ترکیب لینوکس و XBMC است. PLEX در فروشگاه گوگل پلی موجود است اما XBMC پشتیبانی نمی شود.
    • تلویزیون های هوشمند : Plex در تلویزیون های سامسونگ و ال جی به رایگان موجود است. اما XBMC هنوز پشتیبانی نمی شود.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم عامل های مورد پشتیبانی به صفحه دانلود XBMC و Plex مراجعه کنید.


    نصب و راه اندازی

    همان طور که قبلا گفتیم نرم افزار Plex بسیار ساده نصب می شود و نصب آن تنها ۵ دقیقه زمان خواهد برد. XBMC نیز در ۵ دقیقه نصب می شود، اما در صورتی که قصد اعمال تنظیمات و نصب قابلیت های بیشتر را داشته باشید مطمئنا زمان بیشتری خواهد برد.

    اگر شما دنبال یک فرآیند نصب کوتاه و اجرای آسان هستید، قطعا Plex را ترجیح خواهید داد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار را نصب کنید، آدرس مدیاهای موجود در کامپیوتر را بدهید و یک اکانت Plex بسازید تا دیگر دستگاه ها به آن وارد شوند. پس از آن، چه در خانه باشید چه کیلومترها دورتر، شما از طریق اینترنت به مدیاسنتر خود دسترسی خواهید داشت.

    اما اینکه گفتیم XBMC دشوارتر از Plex است، به این معنی نیست که شما از پس تنظیمات آن برنمی آیید. به راحتی می توانید XBMC را برای سیستم عامل خود دانلود کنید، آدرس فایلهای صوتی و تصویری را به برنامه داده و تمام. ولی اکثر کاربران چیزی بیشتر از امکانات ساده می خواهند. اگر فایل های شما در یک سیستم دیگر داخل شبکه خانگی قرار دارد، باید ابتدا سیستم اشتراک گذاری را فعال کرده و طی فرایندی به XBMC دستور دهید تا به فایلها دسترسی پیدا کند. زمانی که شما وارد بخش شخصی سازی نرم افزار شوید خواه ناخواه ممکن است زمانی از چند دقیقه تا چند ساعت را صرف آن کنید تا نهایتا به شکل دلخواه شما در بیاید و این کاملا به خود شخص شما بستگی دارد. ضمن اینکه تنظیمات این نرم افزار در هر سیستم عامل کمی متفاوت با یکدیگر است که در مقالات آینده شرح خواهیم داد.

    نتیجه گیری: اگر شما به دنبال نرم افزاری هستید که در کنار امکانات مناسب، در مدت زمان کوتاه راه اندازی شود، قطعا انتخاب شما Plex خواهد بود. اما اگر زمان برای تان اهمیتی ندارد و اهل تجربه و راه اندازی و شخصی سازی های گیکی هستید، مطمئنا از کار با XBMC لذت بیشتری می برید.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    شخصی سازی


    همان طور که قبلا هم گفتیم XBMC قابلیت بالایی در شخصی سازی دارد. از افزونه ها گرفته تا پوسته و قابلیت های اضافه ای مانند تماشای تلویزیون زنده یا اپلیکیشن های مختلف مانند uTorrent. تقریبا شما هر چیزی که بخواهید می توانید در این نرم افزار بیابید. ضمن این که، در هر صورت شما این اختیار را دارید از نصب افزونه های اضافی چشم پوشی کرده و فقط از کارایی خود نرم افزار بهره مند شوید.

    اما Plex آن چنان قابلیت شخصی سازی ندارد. ولی به دلیل هسته یکسان این برنامه با XBMC، بعضی از افزونه های XBMC روی این نرم افزار نصب و اجرا می شوند.

    نتیجه گیری: اگر شما دنبال مدیاسنتری هستید که دقیقا مانند آنچه شما می خواهید کار کند، قطعا انتخاب شما XBMC خواهد بود. ولی اگر فقط قصد راه اندازی مدیاسنتر دارید و نهایتا با نصب چند افزونه کار شما انجام شود، ما Plex را به شما پیشنهاد می کنیم. به بیان دیگر نرم افزار Plex انعطاف و قابلیت پذیری XBMC را ندارد و تنها مدیاسنتر خانگی شما را راه اندازی می کند.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    کانال های ویدیویی و افزونه ها

    نرم افزار XBMC به طبع قابلیت استفاده از افزونه های متعدد، پشتیبانی خوبی از سایت های ویدیویی مانند یوتوب، Hulu و آمازون دارد. تنها کاری که باید انجام دهید نصب افزونه مربوطه است.

    Plex نیز به شما امکان نصب افزونه های مختلف را می دهد. در راه اندازی اولیه چندین افزونه کوچک به صورت خودکار نصب می شوند و شما سرویس هایی مانند نت فلیکس، Vimeo، ریویژن ۳ و غیره را در دسترس دارید. همچنین افزونه های غیر رسمی نیز قابل نصب هستند. اما قابلیت جالبی که ما آن را فقط در Plex می بینیم، امکان ذخیره ویدیوها برای تماشا در آینده است. myPlex Queue به شما این امکان را می دهد تا به طور مثال ویدیوهای یوتوب را ذخیره کنید تا در زمان بهتر به مشاهده آن بپردازید اما سرویس های پولی مانند Hulu و نت فلیکس در این سرویس پشتیبانی نمی شوند.

    نتیجه گیری: هر دوی این نرم افزارها پشتیبانی خوبی از کانال های ویدیویی دارند اما XBMC وضعیت بهتری از نظر افزونه ها دارد. Plex نیز با وجود قابلیت myPlex Queue می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    کنترل از راه دور

    نرم افزار XBMC تعداد زیادی اپلیکیشن جهت کنترل از راه دور توسط گجت های مختلف دارد. تیم XBMC نرم افزار رسمی خود را برای اندروید ( قیمت رایگان ) و iOS ( قیمت ۳ دلار ) عرضه کرده است. این اپلیکیشن به شما امکان مرور فایل های موجود در مدیاسنتر را می دهد و همچنین مانند یک کنترل از راه دور استاندارد عمل می کند. برای گجت های اپلی اپلیکیشن دیگری با نام Boxee, Plex, & XBMC remote وجود دارد ( قیمت رایگان ) که کاری شبیه به اپلیکیشن رسمی XBMC انجام می دهد. همان طور که از آن مشخص است، این اپلیکیشن با Plex نیز سازگاری کامل دارد.

    اپلیکیشن رسمی Plex برای گجت های اندرویدی، اپلی و غیره نیز با امکانات فوق العاده با قیمت ۵ دلار موجود است. همچنین اپلیکیشن Plex Remote ( قیمت رایگان ) امکانات خوبی در اختیار کاربران دستگاه های اندرویدی قرار می دهد.

    سخت افزارهای دیگری مانند کیبورد، اپل ریموت و غیره نیز توسط این ۲ نرم افزار جهت کنترل از راه دور پشتیبانی می شود. شما می توانید لیست سخت افزارهای مربوط به کنترل از راه دور را در صفحه های سخت افزارهای مورد پشتیبانی Plex و سخت افزارهای مورد پشتیبانی XBMC مشاهده کنید.

    نتیجه گیری: هر دو نرم افزار دارای اپلیکیشن های کنترل از راه دور قدرتمندی هستند. اما اپلیکیشن های XBMC انعطاف بیشتر و قیمت ارزان تری نسبت به Plex دارند.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    پخش از راه دور (Remote Streaming)

    بدون هیچ شک و شبهه ای Plex از هر برنامه ای در پخش مدیا از راه دور، بسیار بهتر عمل می کند. این نرم افزار فایلهای ویدیویی را بدون هیچ تغییری در فرمت و کیفیت آن به صورت زنده پخش می کند. همچنین در مواقعی که نرم افزار با کندی سرعت در ارسال مواجه شود، فرمت فایل تصویری را تغییر می دهد تا ویدیو بدون هیچ تاخیری در سیستم خانگی شما پخش شود.

    اما XBMC از استریم خارج از شبکه خانگی پشتیبانی خوبی ندارد. برای راه اندازی این قابلیت نیاز است در روتر خود تغییراتی را ایجاد کنید که در مقالات آینده شرح داده می شود.

    نتیجه گیری: اگر استریم از راه دور برای شما اهمیت فوق العاده ای دارد، قطعا Plex انتخاب شما خواهد بود. برای تمام اهداف و مقاصد شما مناسب و امکانات آن نیز از تمامی نرم افزارهای دیگر بهتر است.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    
 جمع بندی و انتخاب نهایی

    همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، هر دو نرم افزار امکانات خاص و منحصر به فردی دارند. انتخاب شما کاملا بستگی به انتظارات شما از یک مدیاسنتر خانگی دارد. ضمن اینکه خیلی نگران انتخاب نرم افزار نباشید. شما می توانید از هر دو نرم افزار استفاده کنید و نیازهای خاص خودتان را با هرکدام که بهتر بود، بر طرف کنید. به دلیل وجود هسته یکسان در این ۲ نرم افزار، وجود هر دو آنها با یکدیگر ایجاد مشکل نمی کند.
    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    ما در این مقاله سعی داشتیم بین ۲ نرم افزار برتر حوزه مدیاسنتر خانگی مقایسه ای داشته باشیم تا ضمن آشنایی شما با مقوله مدیاسنتر خانگی، با ۲ نرم افزار برتر آن و امکانات آنها آشنا شوید. در مقالات آینده نحوه راه اندازی این مدیاسنتر خانگی را آموزش خواهیم داد.


    منبع : Lifehacker - Wikipedia - Narenji



    ویرایش توسط Corleone : Monday 01 April 13 در ساعت 12:03

  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •