مبلغی انتخاب کنید :




×
راهنما : خرید دوربین DSLR از سیر تا پیاز - بخش پایانی
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: راهنما : خرید دوربین DSLR از سیر تا پیاز - بخش پایانی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    509

    راهنما : خرید دوربین DSLR از سیر تا پیاز - بخش پایانی

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]





    تا کنون در [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ] مباحث بسیار متنوعی را درباره شیوه ها و ریزه کاری های عکاسی و همچنین انتخاب دوربین های مناسب برای موقعیت ها و روش های مختلف مطرح کرده ایم.

    اما به گمانم اکنون وقت آن رسیده تا در یک مجموعه جامع به بررسی دوربین های دیجیتال SLR پرداخته و چگونگی خرید یک DSLR را از زیر ذره بین بگذرانیم. اگر به خاطر داشته باشید، در قسمت اول به ماهیت و انواع دوربین های دیجیتال SLR پرداخته و آنها را با یکدیگر مقایسه کردیم. بخش دوم هم مربوط به داستان سنسورها و لنزها بود. در سومین قسمت هم درباره امکانات و کارایی دوربین های دیجیتال SLR گفتیم. و اکنون در آخرین بخش این مطلب به فرمت های مختلف ذخیره تصویر، و برخی ابزارهای جانبی می پردازیم.

    اگر شما هم به این موضوع علاقه مندید، با چهارمین و آخرین بخش راهنمای خرید دوربین DSLR با ما همراه باشید.


    فایل های تصویر در دوربین های DSLR


    بسیاری از دوربینهای استاندارد دیجیتال معمولی تصاویر را تنها با فرمت JPEG ذخیره می کنند. اما دوربین های دیجیتال SLR انتخاب های بیشتری را هم پیش روی تان می گذارند. در اینجا نگاهی به ۴ فرمت فایل مهم در دوربین های دیجیتال خواهیم داشت.


    JPEG

    یک فرمت فایل پر اتلاف و فشرده است. پر اتلاف به این معنی از دست دادن داده های عکس اصلی برای افزایش ضریب فشرده سازی است.


    مزایا:
    - دستیابی به کاهش چشمگیر اندازه فایل. نتیجه هم تولید فایل هایی کوچکتر است که فضای ذخیره سازی کمتری را می طلبد و انجام این کار ساده تر و سریعتر است.
    - به صورت جهانی تقریبا توسط تمامی برنامه های کار با عکس پشتیبانی می شوند و به راحتی و سرعت بالا می توان انها را جستجو کرد، دسته بندی نموده، تماشا کرد و کاتالوگ ساخت.


    معایب:
    - حالات مصنوعی ایجاد می کند و باعث از دست رفتن جزئیاتی می شود که در ضریب فشرده سازی پایین چندان جلب توجه نمی کنند، اما با افزایش فشرده سازی، به شکل فزاینده ای مشکلات افزایش می یابند.
    - JPEGها تصاویر را به صورت RGB ذخیره می کنند. یعنی اینکه شما از نظر اعمال قابلیتها یا کم و زیاد کردن افکت های درون تنظیمات دوربین، با محدودیت هایی روبرو هستید. از این تنظیمات می توان به وایت بالانس، منحنی تنالیته یا وضوح اشاره کرد.


    TIFF


    یک فرمت فایل غیر فشرده است که به صورت RGB عمل می کند.


    مزایا:
    - کاهش کیفیتی نخواهید داشت.
    - به صورت تقریبا کامل و بین المللی توسط برنامه های عکس پشتیبانی می شود.


    معایب:
    - فایلها بسیار بزرگتر از PEG های با فشرده سازی کم هستند.
    - TIFFها تصاویر را به صورت RGB ذخیره می کنند. یعنی اینکه شما از نظر اعمال قابلیتها یا کم و زیاد کردن افکت های درون تنظیمات دوربین، با محدودیت هایی روبرو هستید. از این تنظیمات می توان به وایت بالانس، منحنی تنالیته یا وضوح اشاره کرد.

    RAW


    یکی از ابزارهای قدرتمند در دست عکاسان است. هر چه از قدرت این فرمت بگوییم باز هم کم است. فایل های raw در واقع همان داده های پردازش شده خروجی از سنسور هستند. شما می توانید آنها را با استفاده از اپلیکیشن های ویژه ویرایش عکس کامپیوتری به عکس های RGB تبدیل کنید.



    مزایا:
    - بیشترین کیفیت عکس بالقوه
    - بسته به برنامه تبدیل raw مورد استفاده تان، می توانید تغییرات بسیار وسیعی در پارامترهای عکس (از قبیل نوردهی، وایت بالانس، منحنی تنالیته و وضوح) ایجاد کنید.
    - معمولا حجم آن یک سوم فایلهای RGB TIFF است، اما به هیچ وجه اتلاف اطلاعات فایلهای JPEG را ندارد.


    معایب:
    - عکسها ناتمام هستند. لذا لازم است برای استفاده های بعدی آنها را به فرمتهای دیگر تبدیل کنید. که این کار اغلب زمان بر است.
    - فرمت های Raw معمولا به صورت اختصاصی وابسته به دوربین شان هستند و توسط ویرایشگرهای عکس معمول و دیگر اپلیکشن ها حمایت نمی شوند.


    نکته:
    هنگام خرید دوربین دیجیتال SLR که برنامه تبدیل فرمت raw را به همراه ندارد، کمی دقت کنید. اگر کارخانه سازنده یک اپلیکیشن مبدل خوب و کاربردی تولید نکرده باشد، باید به دنبال برنامه های جانبی دیگر شرکت ها باشید. می توان نیم دوجین برنامه مختلف این چنینی را برای مدل های متفاوت دوربین های DSLR نام برد. اگر چه بسیاری از برنامه های ویرایشگر عکس عالی، امروزه توانایی تبدیل raw خوبی دارند و دوربین های فراوانی را پوشش می دهند. اما هزینه خرید این اپلیکیشن ها می تواند بسیار سنگین باشد.

    DNG - نگاتیو دیجیتال ادوبی


    یک نسخه غیر اختصاصی از raw که به طور ویژه ای اطلاعات خام سنسور را با معماری TIFF بسته بندی می کند. تولیدکنندگان معدودی از جمله سامسونگ و پنتاکس به تازگی در دوربین های شان از فرمت DNG پشتیبانی می کنند.

    مزایا:
    - کیفیت تصویر با فرمت raw برابری می کند.
    - امکان پذیر بودن اعمال تغییرات بسیار وسیع در پارامترهای تصویر از جمله نوردهی، وایت بالانس و وضوح.
    - معمولا حجم آن یک سوم فایل های RGB TIFF است، اما به هیچ وجه اتلاف اطلاعاتی همچون فایل های JPEG ندارد. فایلها حتی از فرمت رقیب، raw هم حجم کمتری دارند.


    معایب:
    - عکسها ناتمام هستند. لذا لازم است که برای استفاده های بعدی آنها را به فرمت های دیگر تبدیل کنید. که این کار اغلب زمانبر است.- توسط دوربین های زیادی پشتیبانی نمی شوند.




    درباره رنگها


    قابلیت مشخص سازی فضای رنگی تصویرتان یکی از امکانات معمول در دوربین های DSLR است. فضای رنگی چیست؟ در این مورد، به معنی دامنه مشخصی از رنگ های در دسترس است. دامنه بزرگتر، درستی رنگ بسیار بهتری را به ارمغان می آورد و عکس های شما غنی تر خواهند بود. معمولا، شما باید میان دو فضای رنگی دست به انتخاب بزنید که با نام های sRGB و Adobe RGB شناخته می شوند.sRGB را به خوبی می توان برابر با مجموعه ای از رنگ ها دانست که به طور معمول مانیتور کامپیوتر قادر به نمایش آنها است. Adobe RGB هم شامل رنگ های بیشتری است و برای عکس هایی که قرار است با ماشین های افست و دیجیتال چاپ شوند، دامنه سایه روشن مناسبی فراهم می آورد. این عکس ها معمولا در مجلات، بروشورها، پوسترها و مواردی مانند آن مورد استفاده قرار می گیرند.
    برخی دوربین های دیجیتال SLR دارای حالت های رنگی اضافی هستند که سطوح مختلفی از اشباع رنگ، قدرت رنگ و کنتراست را عرضه می کنند. اگر با فرمت JPEG به عکاسی می پردازید و زمان زیادی هم برای پردازش های فتوشاپی ندارید، این حالت های رنگی می توانند میانبرهای کاربردی برای دست یابی به نتایج مورد نظر باشند. علاوه بر این، اغلب دوربین های DSLR به شما اجازه می دهند حالت های رنگی شخصی ایجاد کنید و هر یک از پارامترهای مورد نیازتان را به صورت جداگانه تنظیم نمایید.




    به کدام یک از لوازم جانبی دوربین های DSLR نیاز دارم؟




    فلشهای اکسترنال


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    به جز اینکه شما یک عاشق عکاسی با محدودیت نور موجود باشید، یک فلش جداگانه خوب، به خصوص اینکه سر آن هم قابلیت حرکت داشته باشد، می تواند هنگام روبرویی با محدودیت های نوری مکان عکاسی، حکم جادویی فوق العاده گرانبها را داشته باشد. این ابزار می تواند سایه ها را حذف کند، در عکس های پرتره catchlight را به چشمان سوژه اضافه کند، و هنگامی که نمی خواهید سرعت شاتر را بالا ببرید. باعث تثبیت فعالیت گردد.

    مناسب برای: همه


    باتری های اضافی

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    این یک حقیقت است:
    دوربین های دیجیتال تشنه نیرو هستند، و DSLRها نیروی بیشتری طلب می کنند. یکی از قطعات کلیدی در مدیریت مناسب انرژی، این است که همیشه حداقل دو باتری به همراه داشته باشیم. یکی برای عکاسی و یکی هم روی شارژ. البته سه باتری بهتر هم هست: یکی برای عکاسی، یکی با شارژ کامل به عنوان یدکی و یکی هم در حال شارژ.


    مناسب برای: همه. اما بیش از همه برای عکاسان خبری و ورزشی، مستندسازان/سفر/حیات وحش، عروسی و رویدادها.


    باتری الحاقی/ دستگیره عمودی

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    دوربین های DSLR گرانقیمت معمولا یک دستگیره عمودی هم دارند که دکمه شاتر دومی روی آن تعبیه شده و برای عکاسی عمودی مناسب هستند. بسیاری از دوربین های کوچکتر هم قابلیت استفاده از چنین دستگیره های عمودی جداگانه را دارند که البته می تواند همراه با باتری اضافی بزرگتری هم درون خود باشند.

    مناسب برای: عکاسان خبری و ورزشی، مستند ساز، مجلات، خیابانی، حیات وحش، عروسی و رویدادها.


    فیلترها


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    از فیلترهای UV یا اسکای لایت برای محافظت از لنز دوربین استفاده کنید. برای افزایش کنتراست، حذف بازتاب نور و افزایش عمق آبی آسمان سراغ فیلترهای پولاریزه بروید. برخی فیلترهای ویژه دوربین های آنالوگ که برای اثر بر فیلم مورد استفاده قرار می گرفتند (مانند فیلتر اصلاح رنگ یا فیلتر رنگی برای فیلم سیاه و سفید) اکنون با تنظیمات دیجیتال قابل بازسازی هستند. همچنین فیلترهای شکل دار فراوانی را می توان در بازار یافت که برای ایجاد افکت هایی چون فوکوس نرم، شعله های ستاره مانند و گرادیانت به کار می روند. البته افکت های ویژه فراوانی را می توان به خوبی با نرم افزارهای ویرایش عکس بر روی تصاویر اعمال نمود، اما برخی عکاسان ترجیح می دهند که برای این کار از فیلترها بهره ببرند.

    مناسب برای: همه

    هودهای لنز


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    هودهای لنز باعث به حداقل رسیدن یک تاثیر نوری با نام flare یا سوختگی عکس یا زبانه می شوند. این موضوع باعث کاهش کنتراست و اشباع رنگی عکس های تان خواهد شد و می تواند نورهای مصنوعی ناخواسته ای را در آنها ایجاد کند. هیچ لنزی نباید بدون هود بماند و اغلب آنها با هود فروخته می شوند.

    مناسب برای: همه


    آداپتور برق


    دوربین را به برق شهری وصل کرده و خودتان را از تمام دردسرهای باتری و خالی شدن های مداوم آن برهانید. برخی روشهای پاکسازی سنسور هم تنها با آداپتور کار می کنند، زیرا هنگامی که شاتر را برای زمان طولانی تری باز نگه می دارید، منبع نیروی مطمئن تری نسبت به باتری است.

    مناسب برای: عکاسان تجاری، استودیویی، رویدادها

    کابل دکلانشور و ریموت کنترل

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    یکی از ابزارهایی که تقریبا هر عکاسی باید داشته باشد، کابل ساده ای است که در انتهای خود دکمه ای دارد. هنگامی می خواهید بدون هیچ لرزشی و روی سه پایه به عکاسی بپردازید، دکلانشور یک ابزار عالی و حتمی است. محصولات جذابتری در این رده، ریموت کنترل های دوربین هستند که از چند ده متری می توان دکمه شاتر را برای عکاسی فشار داد.

    مناسب برای: عکاسان خبری و ورزشی، مستندساز، مجلات، حیات وحش، استودیویی، تجاری، رویدادها و هنرهای زیبا


    انتقال دهنده های وای فای


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    اگر چه هنوز این قابلیت چندان عمومیت نیافته، اما برخی مدل های DSLR تولید نیکون، المپوس و سونی اکنون به انتقال دهنده های درونی مجهز شده اند. انتقال دهنده های بیرونی هم بیشتر برای دوربین های حرفه ای نیکون و کانن تولید می شوند. این گجت ها در بخش زیرین دوربین نصب شده و به شما اجازه می دهند از طریق استانداردهای وای فای همچون 802.11b یا g به ارتباط با دوربین تان بپردازید. علاوه بر اینکه کار عکاسی با این ابزارها عکاسی از راه دور است، شما می توانید عکس های گرفته شده را به کامپیوتر، لپ تاپ یا اسمارت فون های تان انتقال دهید.

    مناسب برای: عکاسان خبری و ورزشی، رویدادها، استودیویی


    لوپ LCD، نمایاب

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    نمایاب نوری دوربین ها چندان برای فیلمبرداری ویدیویی مناسب نیست. و نگه داشتن دوربین در دست به صورتی که بتوان LCD آن را دید، برای طولانی مدت بی ثبات و خسته کننده است. این گجتها که به عنوان لوپ ال سی دی شناخته می شوند، نارسایی نمایاب و ال سی دی معمول را جبران می کنند و به شما اجازه می دهند دوربین را جلوی چشمان تان نگه داشته و تصویر LCD را به طور کامل ببینید.

    مناسب برای: کاربرانی که قصد فیلمبرداری طولانی مدت دارند.


    منبع : Cnet - Narneji




    موضوعات مشابه:

    انان كه با افكاري پاك و فطرتي زيبا در قلب ديگران جاي دارند را هرگز هراسي از فراموشي نيست چرا كه جاودانند


    * * کوروش بزرگ * *



    کاربر مقابل پست Mojtaba عزیز را پسندیده است:



  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •