مبلغی انتخاب کنید :




×
آموزش غیر مستقیم توسط اساتید عکاسی با استفاده از EXIF!
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: آموزش غیر مستقیم توسط اساتید عکاسی با استفاده از EXIF!

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    508

    آموزش غیر مستقیم توسط اساتید عکاسی با استفاده از EXIF!

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]





    عکاسی دیجیتال با یک مزیت افزوده مخفی همراه است که احتمالا شما هم پیش از این نام آن را به دلایل فنی یا امنیتی شنیده اید: EXIF. در این مقاله قصد داریم به این مزیت بپردازیم. ببینیم که واقعا چیست. چگونه می تواند به کمک شما بیاید. و با استفاده از آن، چه چیزهایی از عکاسان متبحر سراسر اینترنت خواهید آموخت.

    به گونه ای exif را می توان یک کتاب پر از راهنمایی های کارآمد برای گیکهای عکاسی دانست. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم کجا می توانید اطلاعات exif را پیدا کنید و چه رازهایی درون آن نهفته است.



    Exif چیست؟

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    Exif تخلیصی از عبارت Exchangeable Image File Format است. در عکاسی exif نوعی از متادیتا است که معمولا هنگام ثبت و ذخیره عکس خلق می شود. متادیتا در اینجا به معنی اطلاعاتی درباره عکس گرفته شده است. دوربین های دیجیتال مدرن (و دوربین اسمارت فون ها) می توانند تمامی اطلاعات هنگام عکاسی را تشخیص دهند.


    برای مثال این داده ها معمولا شامل سرعت شاتر، ISO، تنظیمات نوردهی، و همچنین اطلاعاتی درباره نوع لنز و برند دوربین هستند. علاوه بر این محل عکاسی (جئو تگینگ) هم ممکن است ذخیره شود.


    البته Exif هنوز به خوبی استاندارد نشده است. عکس ها معمولا اختلافاتی در این زمینه دارند. همچنین برخی مقادیر برای تعدادی از آیتم ها ممکن است به گونه ای غیر قابل بازیابی حذف شده یا از ابتدا ثبت نشده باشند. همین طور برخی برنامه های ویرایش عکس قدیمی تر، ممکن است به شکل ناشیانه ای هنگام ذخیره عکس اطلاعات exif را نابود کنند. البته اغلب برنامه های مدرن ویرایش عکس با خواندن و حفظ داده های exif مشکلی ندارند.


    چگونه می توانیم اطلاعات exif را بخوانیم؟


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]

    در صورتی که چیزی درباره داده های Exif در عکس های تان ندانید، ممکن است از اینکه وب سایت های آپلود عکس درباره تصاویرتان چیزهایی بیشتر از خودتان می دانند، شگفت زده شوید. راه های مختلفی برای دستیابی به اطلاعات متادیتای عکس و کسب اطلاعات بیشتر درباره تصاویر روی کامپیوترتان وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]

    Adobe Bridge: بریج یک برنامه رایگان است که به همراه فتوشاپ نصب می شود و صاحب یک Exif خوان درونی است. آن را می توان منبعی مناسب برای عکاسان محسوب کرد.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]

    Adobe Lightroom: لایت روم برای عکاسان شاید از فتوشاپ هم بهتر باشد و البته برای خواندن Exifها هم خوش دست تر است.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    Windows 7: اطلاعات Exif امروزه چنان عمومیت دارد که سیستم عامل ها هم می توانند داده های درون آن را بخوانند. با راست کلیک روی فایل عکس و انتخاب Properties و آنگاه انتخاب تب Details می توانید اطلاعات Exif را ببینید.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    Mac OS X: مک هم بخش مهمی از اطلاعات Exif را به راحتی در اختیارتان می گذارد. تنها کافی است که پس از انتخاب عکس روی آن راست کلیک کرده و گزینه Get Info را انتخاب کنید، یا اینکه کلیدهای Cmd+I را بزنید. در تب More Info می توانید اطلاعات Exif را ببینید.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    نرم افزار رایگان: اشتراک افزار [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ] برای ویندوز و [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ] برای OS X برنامه هایی هستند که دسترسی کامل و رایگان به اطلاعات Exif را فراهم می آورند. با توجه به اینکه سیستم عامل OS X دسترسی کاملی به جزئیات Exif فراهم نمی کند، استفاده از اپلیکیشن Simple Exif می تواند بسیار کاربردی باشد.

    از Exif چه می توان آموخت؟


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    یکی از نکات جالب درباره exif این است که معمولا بعد از اینکه عکس در سرویس های به اشتراک گذاری و سایت ها آپلود شده و از آنجا دانلود شد، باز هم این اطلاعات دست نخورده باقی می مانند. می توانید عکس های جالب و جذاب را از سرویس هایی چون [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]، [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ] یا سایت های حرفه ای چون [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ] دانلود کنید و از داده های تقریبا دست نخورده آنها بهره ببرید.

    Exif می تواند به شما بگوید که عکاس برای رسیدن به چنین عکسی از چه چیزهایی استفاده کرده و با کنار هم گذاردن ایده های عکس های مختلف، شما را قادر به خلق تصاویر عالی کند.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]

    برای مثال از Exif بالا موارد فراوانی را می توان دریافت که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

    * عکاس از یک دوربین کانن EOS 60D بهره جسته است. اگر به دنبال خرید دوربین عکاسی باشید، اینگونه می توانید دریابید که عکاسان مورد علاقه تان از چه دوربینی استفاده می کنند. اگر دریافتید که تعداد زیادی عکس عالی با یک برند یا مدل دوربین گرفته شده، بهتر است همان را بخرید! این تقریبا شبیه دریافت پیشنهاد خرید دوربین از تعداد فراوانی عکاس حرفه ای است.

    * این دوربین با یک لنز ۸۵ میلیمتری گرفته شده که حداکثر دیافراگم آن f/1.75 است. به شکل عملی بهتر است آن را f/1.8 بگوییم.

    * این لنز را می توان از خانواده تله فوتوهای میانه دانست (که برای مات و تار کردن پس زمینه مناسب اند) که در نور کم هم کارایی خواهند داشت.

    * در اینجا از سرعت شاتر بالا به همراه دیافراگم فوق باز، برای کاهش عمق میدان استفاده شده است.

    * عکاس به دنبال محو کردن پس زمینه عکس بوده است. لذا با استفاده از دیافراگم فوق باز و کاهش عمق میدان توانسته به این مهم دست یابد.

    * از آنجایی که چنین تنظیم دیافراگمی باعث ورود نور زیادی می شود، برای جبران آن، از سرعت شاتر بالا و تنظیمات ISO متوسط رو به بالا استفاده شده است. لذا مقدار نوردهی عکس به اندازه است.

    * انتخاب ISO 640 باعث افزودن بافت دانه ای به عکس می شود. اما با توجه به طبیعت عکس، به نظر می رسد این کار عمدی بوده است.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    شما با استفاده از Exif می توانید دنیایی از حقایق جذاب درباره عکاسی را دریابید. البته Exif حاوی اطلاعاتی درباره ویرایش عکس پس از گرفته شدن آن نیست. اما شاید نگاهی به این اطلاعات، بتواند کمک خوبی برای یادگیری تکرار چنین افکتی در عکس های شبانه باشد. بگذارید نگاهی به اطلاعات این عکس داشته باشیم.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]


    * این عکاس از یک دوربین Nikon D90 استفاده کرده است.

    * دیافراگم از حداکثر گشودگی f/3.8 تا f/13 کاهش داشته است.

    *‌ یکی از دلایلی که می توان برای کنترل نور توسط عکاس با تقدم دیافراگم بر شمرد، تمایل وی برای خلق تصویری با زمان نوردهی ۳۰ ثانیه ای است.

    *‌چنین کاهش دیافراگم زیادی همچنین عمق میدان را افزایش می دهد و اجازه ثبت جزئیات خوبی از منظر شهری را فراهم می آورد.

    *‌با توجه به زمان نوردهی ۳۰ ثانیه ای، بدون شک این عکاس از سه پایه استفاده کرده است.

    * فاصله کانونی ۲۱ میلیمتری بدان معنی است که این عکس با استفاده از یک لنز واید تولید شده است تا عکاس بتوانید نمایی عریض تر و تصویری تقریبا پانوراما را ثبت کند.

    * لنز واید همچنین در مقایسه با نمونه های تله فوتو یا نرمال، احساس عمق بیشتری را خلق می کند و اشیاء دور به نظر در فاصله ای دورتر از واقعیت دیده می شوند.

    خب،به گمانم تا مدتها می توانید سرگرم دانلود عکس و مطالعه فایل های Exif برای آموزش عکاسی باشد. شما چه آموزه هایی را از دل داده های Exif بیرون کشیده اید؟



    منبع : Howtogeek - Narenji





    انان كه با افكاري پاك و فطرتي زيبا در قلب ديگران جاي دارند را هرگز هراسي از فراموشي نيست چرا كه جاودانند


    * * کوروش بزرگ * *



    کاربر مقابل پست Mojtaba عزیز را پسندیده است:



  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •