مبلغی انتخاب کنید :




×
آیا پردازنده اصلی آیفون 5 یک غافلگیری بزرگ است؟ (به همراه اطلاعات جدید درباره رَم و پردازنده گرافیکی
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: آیا پردازنده اصلی آیفون 5 یک غافلگیری بزرگ است؟ (به همراه اطلاعات جدید درباره رَم و پردازنده گرافیکی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    June 2012
    عنوان کاربر
    كاربر نيمه فعال
    شماره عضويت
    177
    نوشته ها
    977
    می پسندم
    466
    سپاس از شما
    1,171 بار در 603 پست
    میزان اعتبار کاربر
    0 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    0 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    202

    آیا پردازنده اصلی آیفون 5 یک غافلگیری بزرگ است؟ (به همراه اطلاعات جدید درباره رَم و پردازنده گرافیکی




    طبق معمول وقتی آیفون 5 معرفی شد، اپل نه اشاره‌ای کرد به سرعت و معماری CPU، نه پهنای باند رم، و نه جزئیات واحد پردازش گرافیکی (GPU). فیل شیلر خیلی ساده گفت که آیفون 5 از یک چیپ مجتمع (SoC) جدید به نام A6 بهره می‌برد که در استفاده‌های مختلف چند برابر سریعتر از چیپ قبلی است، که اینها را هم از مدتی قبل حدس می‌زدیم. اما احتمالاً باید منتظر یک غافلگیری در زمینه معماری چیپ A6 باشیم.

    معمولاً اپل تغییرات بزرگ در معماری چیپ‌های خود را برای آیپد کنار می‌گذارد. اما قبل از معرفی آیفون 5، اطلاعاتی به دست آمد مبنی بر اینکه کمپانی از معماری پردازنده Cortex A9 به کار رفته در چیپ A5 دیگر استفاده نخواهد کرد. بنابراین با توجه به اینکه اپل لیسانس کامل استفاده از ARM را در گذشته به دست آورده، و نیز از آنجا که انتظار داشتیم عملکرد پردازشی نسبت به نسل قبلی آیفون افزایش یابد، این تصور شکل گرفت که پس حتماً از Cortex A15 استفاده خواهد شد.

    اما حالا به نظر می‌رسد که این حدس نیز اشتباده بوده. A6 احتمالاً اولین چیپ اپل خواهد بود که پردازنده اصلی آن بر اساس نسل 7 معماری arm (یا armv7) ولی با طراحی اختصاصی خودِ اپل ساخته شده. این یعنی هسته‌های CPU بر اساس یک معماری برگرفته از A9 یا A15 ساخته نشده‌اند بلکه در عوض مهندسین اپل آستین‌ها را بالا زده و خودشان پردازنده را بر اساس armv7 طراحی کرده‌اند.

    چیزی که این گمانه زنی را تقویت می‌کند بسته ابزارهای توسعه‌ای است که اپل در اختیار توسعه دهندگان مستقل قرار داده تا برنامه‌های خود را برای iOS 6 بهینه کنند. در بسته جدید (Xcode 4.5) دو تغییر اساسی رخ داده: اول اینکه پشتیبانی از هسته ARM11 که در آیفون 2G و 3G به کار رفته بود کنار گذاشته شده، و دوم اینکه ضمن ادامه پشتیبانی از ARM نسخه 7 (یعنی armv7 که در پردازنده‌های جدید ARM به کار گرفته شده) یک معماری جدید تحت عنوان armv7s نیز به چشم می‌خورد.
    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    همان‌طور که می‌دانید دو نوع دریافت لیسانس ARM وجود دارد؛ یکی دریافت لیسانس استفاده از یک هسته پردازشی مشخص (مثلاً Cortex A9) و دیگری دریافت لیسانس استفاده از ساختار معماری (مثلاً armv7) برای مصارف اختصاصی. می‌دانیم که اپل هر دو لیسانس را دارد، اما چیزی که قبل از معرفی آیفون 5 شنیده می‌شد بروز مشکل در روند ساخت پردازنده اختصاصی اپل بر مبنای معماری arm بود و گمان نمی‌رفت که اپل بتواند به موقع -یعنی برای آیفون 5- بر مشکلات غلبه کند.

    اما حالا متخصصین سایت anandtech پس از چند روز صحبت با منابع معتبر تأیید کرده‌اند که اپل نه از هسته پردازشی Cortex A15 بلکه از معماری اختصاصی خود در پردازنده اصلی چیپ A6 استفاده کرده. از قدیم گفته می‌شد که Cortex A15 اصلاً برای سرورها طراحی شده و به لطف برخی تکنیک‌های زیرکانه برای استفاده از تلفن‌های هوشمند بهینه‌سازی شده. حالا این ایراد را در کنار تمرکز شدید اپل بر کوچک شدن آیفون و مصرف انرژی بهینه قرار دهید تا کنار گذاشته شدن Cortex A15 منطقی جلوه کند.

    هر چند هنوز تعداد هسته‌های پردازنده اصلی معلوم نیست ولی به احتمال زیاد پردازنده اپل چیزی مشابه کلاس Krait و با معماری 32 نانومتری خواهد بود ولی این تا انجام کالبد شکافی‌های اولیه همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند. چنانچه مشخص شود که این اطلاعات صحیح است، می‌توان از این پس برای تیم مهندسی اپل اعتبار بیشتری قائل شد زیرا A6 دارای اولین هسته اختصاصی خواهد بود که توسط تیم داخلی اپل طراحی شده؛ چیزی که می‌تواند نشان دهنده رویکرد جدی‌تر اپل برای طراحی اجزاء پردازشی منطبق بر نیازهای خود باشد. باید صبر و دید که آیا این پردازنده می‌تواند مانند پردازنده Qualcomm Krait به کار رفته در HTC One S، از خجالت رقبای 4 هسته‌ای خود در آید یا خیر.
    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    اما با توجه به اطلاعات درج شده بر روی چیپ A6 که در مراسم آیفون 5 تصویر آن نمایش داده شد، و نیز نیم‌نگاهی به کتابچه تولید محصول سامسونگ، می‌توان گفت که این چیپ که طبق معمول رم را در کنار چیپ مجتمع در خود جای داده، از دو رم 512 مگابایتی (مجموع 1 گیگابایت) با فرکانس 1066 مگاهرتز برخوردار است.

    پهنای باند رم آیفون 5 نیز هر چند به پای آیپد نسل سوم با آن نمایشگر تشنه‌اش نمی‌رسد، ولی با 33٪ افزایش نسبت به آیفون 4S به 8528 مگابایت بر ثانیه رسیده است.
    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    در آخر هم اشاره می‌کنیم به GPU. به نظر می‌رسد که محتمل‌ترین انتخاب برای این مورد PowerVR SGX 543MP3 باشد که قدرت گرافیکی آن دو برابر PowerVR SGX543MP2 به کار رفته در آیفون 4S است ضمن اینکه در همان فرکانس کار می‌کند و در نتیجه با افزایش توان پردازشی به میزان دو برابر، مصرف باتری آن مساوی با نسل قبلی یا حتی کمتر خواهد بود.

    با اینکه هنوز مجموعه این اطلاعات به تأیید 100٪ نرسیده‌اند، ولی باید اشاره کنیم که اگر صحت داشته باشند باعث غافلگیری بزرگی خواهد شد زیرا انتظار نمی‌رفت که تا دو سال آینده اپل بتواند به این مرحله برسد. مرحله‌ای که باعث می‌شود اپل در یک رده حرفه‌ای بالاتر از رده قبلی خود قرار بگیرد.


    منبع : [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]



    .

    3 کاربر پست C0D3R عزیز را پسندیده اند .



  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •