مبلغی انتخاب کنید :




×
۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش سوم: نورپردازی
آيا ميدانيد؟
کاربر ویژه شوید !

شارژ موبايل تبلیغات

^ Back to Top
اطلاع رسانی های سیاره پی دی ای
دسترسی به بخش کاربری سیاره پی دی ای
مشخصات گوشی موردنظر خود را بصورت زنده ببینید!
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش سوم: نورپردازی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    May 2012
    عنوان کاربر
    ناظر انجمن
    شماره عضويت
    9
    محل سکونت
    طهران
    نوشته ها
    5,725
    می پسندم
    6,159
    سپاس از شما
    8,363 بار در 5,159 پست
    كشور
    Iran
    موبايل
    Samsung-I9300-Galaxy-S-III
    موبايل
    BlackBerry-Bold-9700
    اپراتور
    Iran
    میزان اعتبار کاربر
    21,000 تومان
    مبلغ حمایت شده از کاربر
    21000 تومان
    اطلاعات کامپیوتر
    میزان امتیاز
    509

    ۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش سوم: نورپردازی

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]





    خواه به عکاسی به عنوان یک سرگرمی یا حرفه نگاه کنید، مطمئنا هر میزان که دانش بیشتری به چنگ آورید، قادر به انجام کارهای بسیار بهتر و هیجان انگیزتری خواهید بود. البته عکاسی در کنار دانش، یک هنر است که باید با یادگیری اصول، بقیه داستان را به حس زیبایی شناسانه و خلاقیت فردی تان سپرد.

    اما با دانستن اطلاعات دقیقی در خصوص داستان هایی چون دیافراگم، سرعت شاتر، فاصله کانونی و... بدون شک عکس های شما یک سفر تکاملی را از «فقط خوب» به «واقعا عالی» طی خواهند کرد.

    لذا تصمیم داریم طی مقاله ای چهار قسمتی به ۵۰ نکته مهم و ضروری در عکاسی بپردازیم که بدون دانستن آنها، شاید حتی نباید درپوش لنز دوربین تان را هم بردارید. چه اینکه قصد عکاسی داشته باشید!

    طی شب های گذشته در اولین قسمت داستان، به ریزه کاری های دیافراگم پرداختیم و پس از آن در بخش دوم سراغ فیلترها و لنزهارفتیم. و حالا نوبت «نورپردازی» است.




    نورپردازی


    ۲۲- یک جفت چراغ ارزان قیمت بخرید
    اگر قرار است عکاسی داخلی و درون فضای بسته انجام دهید، حداقل دو چراغ ارزان قیمت خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که این چراغ ها به سه پایه و رفلکتور یا بازتاب دهنده هم نیاز دارند تا بتوانید نور را کنترل کرده و به آن جهت دهید. استفاده از نورهای دائمی، مطلوب تر از واحدهای فلش است. زیرا آنها هم ارزان تر هستند و هم کاربردشان برای تازه کارها بسیار راحت تر از فلش است. با استفاده از فلش شما باید تعدادی عکس آزمایشی بگیرید تا تاثیر سایه ها را بر عکس ببینید و تنظیمات را اصلاح کنید. اما با نور دائمی همه چیز را با چشم مشاهده می کنید.
    ۲۳- شناخت دمای رنگ
    رنگ های مختلف و سطوح مختلف روشنایی را با مقیاس کلوین اندازه می گیرند. برای بهترین نتایج، به دنبال نورهای استودیویی با دمای ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین باشید. چنین نوری تقریبا یک روز آفتابی را شبیه سازی می کند. نورهای با دمای رنگ پایین تر اغلب طیف های رنگی را در عکس ایجاد می کنند که باید آن را در فتوشاپ یا دیگر برنامه های ویرایش عکس اصلاح کنید.

    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    این لامپ استودیویی حرفه ای دمای رنگ ثابت ۵۵۰۰ کلوین را برای تان فراهم می آورد. این عدد را در انتهای آن می توانید ببینید.


    ۲۴- یک لایت باکس (light box) بخرید، اما پول زیادی برای آن صرف نکنید
    با خرید یک لایت باکس (خیمه عکاسی) ارزان قیمت، سایه های تند نور استودیویی تان را به حداقل برسانید. یک مکعب که دیوارهای آن با پارچه های سفید نازکی پوشانده شده اند، می تواند تاثیر بسیار خوبی در تنظیم و تلطیف نور شما داشته باشد. نور را به گونه ای تنظیم می کنید که از پشت یکی از دیواره های لایت باکس به موضوع عکاسی تان بتابد. به این صورت نور پخش شده و سایه ها بسیار ملایم تر خواهند شد. لایت باکس ها اغلب با پارچه های مخمل مانندی برای پوشاندن کف و دیواره پشتی عرضه می شوند، تا یک میدان دید یک دست و بدون زاویه را در عکس ایجاد کنند.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    یک خیمه عکاسی (لایت باکس) ارزان قیمت شما را قادر می سازد با نور مصنوعی بدون ایجاد سایه های شدید به عکاسی بپردازید.


    ۲۵- با یک ورق کاغذ، از نور موجود بهترین استفاده ممکن را ببرید
    اگر از پس تهیه نور استودیویی بر نمی آیید، می توانید از نور موجود طبیعی استفاده کنید. تنها با یک ورقه بزرگ کاغذ یا مقوا و بازتاب آن به سمت سوژه تان، به هر میزان که لازم است از شدت و تندی کنتراست و تباین ایجاد شده در سمت تاریک آن بکاهید. اگر از افراد عکاسی می کنید، می توانید از آنها بخواهید که خودشان این کاغذ را بیرون از کادر نگه دارند.

    به عنوان جایگزین، می توانید کمی برای خرید یک مجموعه بازتاب دهنده یا رفلکتور هزینه کنید. مثلا با یک هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی می توانید یک مجموعه رفلکتور چند لایه ای سفید، نقره ای، طلایی و شفاف را خریداری کنید.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    در اینجا عکاس از یک سطح بازتاب دهنده در بخش چپ صحنه بهره برده، تا نور را به سمت راست صورت سوژه منعکس کند.


    ۲۶- تحت امر خورشید نباشید
    استفاده از تنظیمات اتوماتیک برای عکاسی رو به خورشید باعث می شود سوژه شما ضدنور شده و صورتش تیره گردد. زیرا دوربین سعی می کند به شکلی روشنایی زیاد پس زمینه را جبران کند و در نتیجه مدت زمان نور دهی یا exposure را کاهش می دهد. البته عکاسی از افراد هنگامی که خورشید روبروی آنها قرار دارد، می تواند مشکل ضدنور را تا حد زیادی حل کند، اما بگذارید راه حل دیگری را هم معرفی کنیم:

    در صورتی که منظره پشت سر سوژه تان را دوست دارید و نمی خواهید آن را از دست بدهید (مانند ساحل دریا)، اما خورشید هم در همان سمت قرار دارد و پشت سر او قرار می گیرد، مشکل را با فلش زدن هنگام عکس گرفتن حل کنید. به این صورت که در تنظیمات، فلش را از حالت Auto روی حالت forced قرار دهید. این گونه مشکل کاهش نور دریافتی از صورت سوژه به دلیل کاهش زمان نوردهی را هم حل کرده اید.


    ۲۷- قانون یک سوم را رعایت کنید
    اغلب عکس های منتخب از نظر زیبایی شناسی و لذت بصری، آنهایی هستند که سوژه ها در نقاط قدرت یک سوم هر فریم قرار گرفته اند. افق عکس را به سه قسمت مساوی عمودی تقسیم کنید و افراد را در یکی از قسمت های یک سوم چپ یا راست آن جای دهید. همچنین اگر دوربین را به صورت عمودی می گیرید تا عکس قدی بیندازید، سعی کنید چشم ها در بخش یک سوم بالایی عکس قرار نگیرند.

    برخی دوربین ها این قابلیت را دارند که روی ال دی سی پشتی خط های راهنمای این چنینی را برای تان به نمایش بگذارند. در این صورت به راحتی می توانید جای سوژه را در بخش صحیحی از فریم و در کنار خطوط راهنما تنظیم کنید. اگر دوربین شما این خطوط راهنما را دارد، پس سعی کنید یک قدم جلوتر رفته و سوژه تان را در محل تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار دهید.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    خطوط قرمز رنگ بالا و پایین عکس نشان می دهند که چگونه این مرد در یک سوم انتهایی سمت راست فریم قرار دارد. و شعله های آتش در یک سوم انتهایی سمت چپ فریم عکس قرار گرفته اند.


    ۲۸- اول تعیین زمان نوردهی (Exposure) و فوکوس، سپس کادربندی
    هنگامی شما دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید، تنظیمات زمان نوردهی و فوکوس دوربین برای عکسی که در حال گرفتن آن هستید، ثابت می شوند. و فشردن دکمه شاتر تا انتها، این فریم عکس را ثبت خواهد کرد.

    از این شیوه به سود خودتان استفاده کنید تا در شرایط ویژه بتوانید سوژه را در فوکوس دوربین قرار دهید و آنگاه به کادر بندی بپردازید. گاهی اوقات یک کادر را انتخاب کرده اید، اما سوژه شما در فوکوس دوربین نیست. لذا می توانید کادر را تغییر داده و سوژه را در مرکز توجه قرار دهید. حال دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. با این کار تنظیمات فوکوس و نوردهی روی سوژه شما قفل می شوند. حال همان طور که دکمه را نگه داشته اید، با جابجایی دوربین به تغییر کادر و انتخاب ترکیب بندی مناسب سوژه و محیط بپردازید و او را در یکی از نقاط قدرت یک سوم قرار دهید. حال دکمه را تا انتها فشرده و عکس را ثبت کنید. با این شیوه، شما همیشه علاوه بر نوردهی و فوکوس خوب، ترکیب بندی عالی و دلخواه تان را هم خواهید داشت.


    ۲۹- از نورسنج رایگان همراه تان استفاده کنید
    اگر در کیف تجهیزات عکاسی تان نور سنج ندارید، می توانید از حالت عکاسی اتوماتیک دوربین تان برای سنجش و محاسبه تنظیمات مطلوب بهره ببرید، حتی اگر نتیجه عکس آن چندان هم خوب از کار در نیامده است. ابتدا با حالت اتوماتیک یک عکس بگیرید و پس از بررسی تنظیمات عکس، دوربین را روی وضعیت دستی بگذارید. حال با سعی و خطا و بر اساس اصلاح اطلاعات به دست آمده از عکس امتحانی اولیه، سعی کنید تنظیماتی چون سرعت شاتر، حساسیت، زمان نوردهی و... را دستکاری کرده تا به نتیجه دلخواه برسید.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    کار سخت را بر عهده دوربین بگذارید: ابتدا یک عکس در حالت اتوماتیک بگیرید. سپس برای رسیدن به نتیجه دلخواه، از تنظیمات دستی انتخابی تان بر اساس اطلاعات به دست آمده از عکس گرفته شده استفاده کنید.


    ۳۰- زود بیدار شوید، دیر بخوابید
    تمام عکاسی درباره نقاشی با نور است. نور چیزی است که به تصاویرتان کنتراست، شکل و بافت می دهد. و بهترین نور معمولا متعلق به دو بخش از روز است که خورشید در پایین ترین مکان خود در آسمان قرار دارد. در چنین مواقعی از روز خورشید نقش طولانی تر و مهمتری بر عهده دارد: سایه های بسیار شدید که جزئیات کوچک را پوشانده و بافت سوژه را دست خوش تغییر می سازند.

    با عکاسی در صبح زود و نزدیک غروب آفتاب، شما به نتایج بسیار جالبی دست خواهید یافت که در طول روز قابل مشاهده نیستند. در طول روز و به خصوص هنگام ظهر، شما بیش از آنکه سرگرم لذت بردن و استفاده از سایه ها برای جذابیت بخشیدن به عکس تان باشید، باید مشغول سر و کله زدن با نور ورودی به دوربین و حل مشکلاتی چون ضدنور یا تیره شدن عکس ها شوید.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    شاید این تنها بقایای خرابه یک کلیسا باشد، اما بدون شک عکاسی هنگام غروب آفتاب جلوه ای دیگر به آن بخشیده است.


    ۳۱- از روزهای خاکستری لذت ببرید
    اجازه ندهید که یک روز ابری تیره شما را کسل کرده و از همراهی با دوربین عکاسی تان باز دارد. نور نرم و ملایمی که در یک روز ابری می تابد، برای عکاسی از گیاهان، گلها، و شاخ و برگ درختان بسیار عالی است و تا حد زیادی کنتراستی را که در مراحل قبلی سعی داشتیم با آن دست و پنجه نرم کنیم، تعدیل می کند. این وضعیت به دوربین اجازه می دهد تا میزان نوردهی متعادل تری داشته و رنگ واقعی گلبرگ ها را ثبت کند.


    [فقط کاربران ثبت نام شده قادر به مشاهده لینکها هستند . ]
    روزهای ابری شرایط عالی برای عکاسی از گلها و برگ درختان فراهم می آورند.


    پایان بخش سوم - ادامه دارد...


    منبع : Cnet - Narenji




    ویرایش توسط Mojtaba : Friday 19 April 13 در ساعت 11:33

  2. # ADS

کلمات کلیدی این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •